ג'אז בצוללת

ג'אז בצוללת

שלישיית גיא מינטוס

גיא מינטוס, פסנתרן ומלחין מחונן, נע בין תל אביב לניו יורק, אך לא רק ביניהן; בשנים האחרונות הופיע בברזיל, הודו, בולגריה, שווייץ, בצרפת, בגרמניה ובערים שונות בארצות הברית ובקנדה.

10.4.2019/ יום רביעי

דלתות 21:00

מופע 22:00

מופע ישיבה

Guy Mintus Trio - My Ideal, live in Tel Aviv (piano+voice)

גיא מינטוס, פסנתרן ומלחין מחונן, נע בין תל אביב לניו יורק, אך לא רק ביניהן; בשנים האחרונות הופיע בברזיל, הודו, בולגריה, שווייץ, בצרפת, בגרמניה ובערים שונות בארצות הברית ובקנדה.




גיא, אשר גדל בבית מעורב ממוצא עיראקי, מרוקאי ופולני הוא מהמוזיקאים שזיקקו את 'ליבי במזרח ושכלי במערב׳ או להפך, ותלוי באיזה יום שואלים. הוא מרגיש בבית הן כסולן-מלחין עם תזמורות קלאסיות מערביות, הן עם ענקי ג׳אז ועם מאסטרים של מוסיקה מסורתית טורקית, מרוקאית,הודית ויוונית, והן כסולן אורח עם אמני רוק כגון להקת הסקא-פאנק סטריטלייט מניפסטו עמם הוא הופיע בתיאטרון הביקון המלא עד אפס מקום.


המוסיקה של גיא היא מעין מפגש בין נהרות שונים של השראה הזורמים אחד לתוך השני בחופשיות. שילוב של פסנתרנות קלאסית עם אנרגיה של רוקיסט וחוש הרפתקנות ג׳אזיסטי אשר לא נרתע לזרוק לתוך המיקס את הגרובים והסולמות המזרח תיכוניים לתוכם הוא גדל. ״גיא הוא מדען משוגעאף אחד לאעושה את זה כמוהו״, קבע המוסיקאי זוכה הגראמי ארתוּרוֹ אוֹ'פֶרִיל עימו זכה גיא להופיע מספר פעמים בתיאטרון האפולו האגדי שבניו יורק.


השלישייה של גיא נוצרה מתוך השאיפה ליצור בית מוסיקלי בו ההשפעות והזהויות השונות יכולות להתקיים ולהתאסף לכדי קול ייחודי. החשמל וההקשבה הקינטיים העוברים בין הנגנים מורגשים היטב ותוארו כ״שומרים את האולם כולו בנשימה דרוכה״ (בארקה פביאונה, Full Moon Zine Magazine). אלבום הבכורה של השלישייה ,A Home in Between, הוצג כבחירת העורך של מגזין הג'ז האמריקני DownBeat, דבר שהוביל להזמנת השלישייה להופיע במרכז לינקולן וב- Winter Jazz Fest הניו יורקיים ואף לפסטיבל הג׳ז של מונטריאול. האלבום השני של השלישייה, Connecting the Dots יצא לאחרונה בלייבל הצרפתי Jazz Family והוא מפגיש בין הוראס סילבר לזוהר ארגוב, בין ברברה סטרייסנד לפיירוז, שכונה בסוהו של ניו יורק לדרך המשי והפאוטיקה של המשורר הסופי רוּמי. האלבום כולל הופעות אורח של זמרת הג׳אז הישראלית סיוון ארבל ושל אגדת הסקסופון האמריקאית דייב ליבמן (Miles Davis, Elvin Jones). לשלישייה מתוכננות הופעות בכורה בטורקיה, קזחסטן וטור אירופי אשר יחגוג את צאת האלבום.


גיא הינו זוכה ׳פרס לאונרד ברנשטיין׳ מטעם ASCAP (ארגון זכויות היוצרים האמריקני) ומשפחת ברנשטיין, פרס בחירת הקהל בתחרות הפסנתר של פסטיבל הג'ז במוֹנטרֶה שבשוויץ ופרס מלחין הג׳ז הצעיר על שם הֶרְבּ אלפרט אף הוא מטעם ASCAP. הוא חלק את הבמה עם אמנים כגון כגון ג׳ון הנדריקס, טרילוק גורטו וג׳ימי קוֹבּ ואף עם אייקונים ישראלים כגון אבנר גדסי, זהבה בן, דוד ד׳אור, אמיר דדון וקובי אפללו. הוא שיתף פעולה עם התזמורת סימפונית ירושלים, הפילהרמונית הבווארית’, ׳תזמורת המלחינים האמריקאית׳ ותזמורת ירושלים מזרח ומערב (לשעבר האנדלוסית). לאחרונה ביצע גיא בכורה לקונצ׳רטו ראשון לפסנתר פרי עטו יחד עם התזמורת הקאמרית הישראלית והלחין מוסיקה לסרט דוקומנטרי חדש על המחזמר כנר על הגג.


אחד הצירים בהם פועלת אישיותו המרתקת של מינטוס, הוא הציר החינוכי-הומניסטי. כשהתנדב במחנה הפליטים באי סאמוס שביוון,  פגש גיא את חוסם, ילד סורי בן 14 עם כשרון יוצא דופן לביט בוקס, אותו הזמין גיא להשתתף עמו יחד בפסטיבל הנערך על האי. כמו כן במהלך סיבובי ההופעות שלו נוהג גיא להעביר סדנאות ולעבוד עם ילדים  כשהוא מצויד במלודיקה שלו. במסגרת זו הגיע גיא מכפרים נידחים בהודו, לבית הספר היהודי שבקזבלנקה ועד לבית ספר הערבי יהודי ׳הגר׳ שבבאר שבע, שם צילם יחד עם במאי מצ׳כיה את הסרט הקצר המרהיב Can You Tell the Difference


גיא מינטוס: פסנתר, שירה

עמרי הדני: קונטרבס

יונתן רוזן: תופים

דילוג לתוכן